Saturday, November 21, 2009

ALLAH REALLY LOVES AND CARES FOR YOU!

assalamualaikum

Dengan izin allah ana membaca cerita ini dalam mail box ana,cuma ana tidak pasti kebenaraan cerita ini..walaubagaimanpun ana yakin ade suatu pengajaran yang boleh kita kongsi bersama dari cerita ini,dan i'allah harap kita juga mengambil ibrah dari cerita ini...




Qur'an 3:104: Let there arise amongst you a band of people inviting to all that is good and right, and forbidding the wrong. Such are the successful ones...

Qur'an 16:125: Invite to the way of your Lord with beautiful preaching and in the best ways...

Every Friday afternoon, after the Jumat service at the Central Mosque (and shortly after Al-Usrah program), the Imam and his eleven year old son would go out into their town and hand out "PATH TO PARADISE" and other Islamic literature.

This particular and fortunate Friday afternoon, as the time came for the Imam and his son to go to the streets with their booklets, it was very cold outside, as well as pouring rain.

The boy bundled up in his warmest and driest clothes and said, 'OK, dad, I'm ready!'

His 'Mallam' dad asked, 'Ready for what?'

'Dad, it's time we gather our tracts together and go out.'

Dad responds, 'Son, it's very cold outside and it's pouring rain.'

The boy gives his dad a surprised look, asking, 'But Dad, aren't people still going to hell, even though it's raining?'

Dad answers, 'Son, I am not going out in this weather.'

Despondently, the boy asks, 'Dad, can I go? Please?'

His father hesitated for a moment then said, 'Son, you can go. Here are the booklets. Be careful son.'

'Thanks, Dad!'

And with that, he was off and out into the rain. This eleven year old boy walked the streets of the town going door to door and handing everybody he met in the street a pamphlet or a booklet.

After two hours of walking in the rain, he was soaking, bone-chilled wet and down to his VERY LAST BOOKLET. He stopped on a corner and looked for someone to hand a booklet to, but the streets were totally deserted.

Then he turned toward the first home he saw and started up the sidewalk to the front door and rang the door bell. He rang the bell, but nobody answered..

He rang it again and again, but still no one answered. He waited but still no answer.

Finally, this eleven year old da'wah-expert turned to leave, but something stopped him.

Again, he turned to the door and rang the bell and knocked loudly on the door with his fist. He waited, something holding him there on the front porch!

He rang again and this time the door slowly opened.

Standing in the doorway was a very sad-looking elderly lady. She softly asked, 'What can I do for you, son?' With radiant eyes and a smile that lit up her world, this little boy said, 'Ma'am, I'm sorry if I disturbed you, but I just want to tell you that "ALLAH REALLY LOVES AND CARES FOR YOU" and I came to give you my very last booklet which will tell you all about God, the real purpose of creation, and how to achieve His pleasure.' With that, he handed her his last booklet and turned to leave.

She called to him as he departed. 'Thank you, son! And God Bless You!'

Well, the following Friday afternoon after Jumat service (during which period they hold a weekly program, Al-Usrah) the Imam was giving some lectures. As he concludes the lectures, he asked, 'Does anybody have questions or want to say anything?'

Slowly, in the back row among the ladies, an elderly voice was heard over the speaker. As the voice went on, a hint of glorious gaiety and contentment was plainly evident in it even though the wasn't to be seen,
'No one in this gathering knows me. I've never been here before. You see, before last Friday I was not a Muslim, and thought I could be. My husband passed on some time ago, leaving me totally alone in this world. Last Friday, being a particularly cold and rainy day, it was even more so in my heart that I came to the end of the line where I no longer had any hope or will to live.

So I took a rope and a chair and ascended the stairway into the attic of my home. I fastened the rope securely to a rafter in the roof then stood on the chair and fastened the other end of the rope around my neck. Standing on that chair, so lonely and broken-hearted I was about to leap off, when suddenly the loud ringing of my doorbell downstairs startled me. I thought, "I'll wait a minute, and whoever it is will go away."

I waited and waited, but the ringing doorbell seemed to get louder and more insistent, and then the person ringing also started knocking loudly....

I thought to myself again, 'Who on earth could this be? Nobody ever rings my bell or comes to see me.' I loosened the rope from my neck and started for the front door, all the while the bell rang louder and louder.

When I opened the door and looked I could hardly believe my eyes, for there on my front porch was the most radiant and angelic little boy I had ever seen in my life. His SMILE, oh, I could never describe it to you!

The words that came from his mouth caused my heart that had long been dead TO LEAP TO LIFE as he exclaimed with a cherub-like voice, 'Ma'am, I just came to tell you that ALLAH REALLY LOVES AND CARES FOR YOU!' Then he gave me this booklet, "Path To Paradise" that I now hold in my hand.

As the little angel disappeared back out into the cold and rain, I closed my door and read slowly every word of this book. Then I went up to my attic to get my rope and chair. I wouldn't be needing them any more.

You see? I am now a Happy Vicegerent of the One True God. Since the address of your congregation was stamped on the back of this booklet, I have come here to personally say THANK YOU to God's little angel who came just in the nick of time and by so doing, spared my soul from an eternity in hell.'

There was not a dry eye in the mosque. And as shouts of TAKBIR!!! ALLAH AKBAR!!! rented the air, even among the ladies, despite themselves.
Imam-Dad descended from the pulpit to the front row where the little angel was seated....

He took his son in his arms and sobbed uncontrollably.

Probably no jama'at has had a more glorious moment, and probably this universe has never seen a Papa that was more filled with love and honor for his son... Except for One. This very one...




pengajarannya(yng ana nampak,antum tambah sendiri ye) :-
1-tanggungjawap harus dilaksanakan walau dalam apa keadaan, masa dan cuaca
2-allah sentiasa syang dan kasihkn kite tapi kita yang selalu lupa allah
3-didiklah anak-anak sebaik mungkin sebagai saham kita di akhirat
4-dakwah kita bukan pade orang islam semata-mata
5-fitrah manusia ingin teman dan allahlah sebaik2 teman
6-pendakwah tidak boleh mudah putus asa kena kuat dan tabah (air mata dan keringat itu perkara biasa)
7-hati yang kosong mudah membuat kita lalai dan leka,serte mampu menghanyutkan kite dari terk kehidupan yang sepatutnye,oleh itu isi dgn pengisian yang bermanfaat (bace buku @ risalah, dgr tazkirah di masjid @ surau , pegi usrah!! dll >>kita ade 24 jam sehari takkanlah 10min bce risalah pun masih berkira2??? )

Friday, November 20, 2009

TAHNIAH

Terima kasih kepade semua yang mengingati hari lahir ana,yang bg hadiah,tq BITS dgn pos yang panjang dan berderet2 , sahabat seperjuangan UPSIDEDOWN (berkat hari lahir dapat jugak join gg), syukran kepada yang wish kat facebook, kat friendster , thanks jugak pade yang post lagu bestday mira dan lain2, pos gambar2 kak.ab kak.shida, yang mesej seawal 12 mlm (tapi ana dah tido),kawan2 lame kat sekolah rendah n sekolah menengah dulu, arigatok kepade haousemate yang masak macam2 tuk buka puase semalam(kenyang sgt!!), sori sebab lauk semalam xjadi sgt asam jawe terlebih(tapi tetap kenyang) ,


Grasais to ibu ayah adik-beradik yang call pagi2 lepas subuh je dapat call dari ibu (sebab ayah dapat kredit bonus hari jadi>>free) TERIMA KASIH kepade ibu sebab sudi lahirkan along..alhamdulilah ana beruntung jika nak dibandingkan dgn bayi2 yang ditiggalkan oleh ibunya dalam tong sampah ditepi surau,masjid ,dicampak dalam parit atau sungai ,dibalut dalam plastik dan di sumbat dalam lubang tandas...di letekan dalam kotak dan dibiarkan di kawasan pembuangan sampah...ana malah kita semua yang masih bernyawa sekarang terlalu beruntung ,sudah la di besarkan, diberi makan dan pakai , di beri pendidikan malah di sayangi lagi tanpa batasan, sepatutnya yang harus di ucapkan tahniah bukanlah ana tetapi insan yang mulia yang ana panggilnya IBU .


sahabat pembaca sekalian biar pun mereka yang kita gelar IBU ini masih di dunia atau pun telah menghadap ilahi,ingatlah kerane merekalah kita semua dapat apa yang kita ada hari ini, kerana kasih sayang merekalah kita semua selese pada hari ini ,dan kerana susah payah merekalah kita semua merasa untuk pegang segulung ijazah kelak...kerana kini kita sendiri menjadi saksi bagaimana bayi yang lahir kedunia kudus tanpa dosa tidak semuanya mandapat nikmat seperti yang kita rasa kini...biar pun segelintirnya tidak mewah dengan kekayaan tetapi mewah dengan kasih syang itu juga sudah memadai, kerana ada saudara kita,biar pun masih bernyawa sehingga kehari ini tetapi tidak ditemani ibu atau bapa, tandus kasih sayang dan ada juga yang mewah hartanya tetapi miskin nilai ksih syang ibu bapa..

namun sahabat pembaca sekalian,siapa kita tanpa ibu dan siapa ibu tanpa penciptanya ... dunia ini terlalu hina untuk ditangisi kerana perjalanan kita buka hanya terhenti disini, akhirat kelak kita akan dibangkitkan menghadap pencipta yang bukan sahaja mencipta kita malah pencipta alam semestar raya ini ... kelak kita akan disoal , apa yang telah kita perbuat sepanjang usia kita, amalan apa yang telah kita lakukan , sumbangan apakah yang kita berikan selama hidup kita didunia...kelak akan ditayang semua amal kebajikan kita , adakah kita sudah bersedia???muhasabah ini untuk diri ana sendiri, juga dikongsi kepada sesiapa yang sudi membaca... kerana diri ini bukanlah orang yang selayaknye untuk menilai insan lain..."setiap yang hidup itu pasti akan merasai mati ".


Thursday, November 19, 2009

muhasabah usia




berlabuhlah malam
pabilakan sampai waktunya
fajar subuh mula menyeri
sinar sang suria

sudah sunnatullah
mentari terbit di iring siang
bintang berkelipan
menghiasi keindahan malam

~~~x ingat lirik~~~

dikala islam dipincak tinggi
akanku terus rela mendaki
dikala islam dihujung dunia
kerna islamku terus berjuang





Tuesday, November 17, 2009

sannah helwah ayah

Ishak bin Musip lahir pada 18 november 1952...anak kepada pasangan bahagia Musip bin Babok dan Alus binti Sidin , yang tinggal di Bt 19 Kampung Simpang Kerayong, Jasin Melaka ... mendapat pendidikan sehingga ke peringkat (kalau sekarang ni peringkat) SPM...kini betugas sebagai pengawal keselamatan di MRSM Jasin (aka MRSM Tun Ghafar Baba) ... pernah bertugas sebagai pemandu lori Felda dengan pendapatan alhamdulillah cukup untuk 3 orang anak dan isteri...berkebolehan untuk bertutur dalam bahasa melayu, inggeris(ayah ana dulu sekolah inggeris), cina dah tamil , as well as arab (bismillah...)...hobi beliau kini(setakat pemerhatian ana dan maklumat daripada saksi2 yang boleh dipercayai->ibu) ayah ana suka membaca..peminat filem2 lama dan P.Ramlee...lauk kegemaran ayah ana kari ayam,ulam petai @ ulam raja...saiz kasut 7 ... ini ayat skima untuk memperkenalkn seseorng...





ana paling kagum dgn ayah ana(sifat lain pun kagum jugak-> cuma ini yang paling dikagumi) ni sebab beliau ni seorng yang penyanyang , ana pernah cerita kat group STE (Soaring The Eagle->untuk scholer Petronas)ana berkaitan sifat penyayang ayah ana ni... alhamdulillah allah memberi kekuatan untuk ana cerita tanpa rase malu tentang keluarga ana , kalau orng tengok profile ana n family ana, mungkin mereka akan mengkelasifikasikn keluarga ana ini miskin ..em, mungkin jugak... tapi itu jika dinilai berdasarkan pekerjaan ayah ana, tapi sebenarnye allah lebihkan rezeki kami, sebab keluarga ana kecil sahaja, tambahan lagi ana adik beradik mendapat bantuan pelajaran, ana Petronas , angah JPA , abang (adik) ade jugak dapat daripade pihak kerajaan setiap bulan , tapi ana tidak berapa pasti ape ke namenye...





satu sifat yang ana jarang nampak pade lelaki lain yang bergelar ayah ialah, ayah ana ni jika pulang dari tempat kerja pasti akan bawa sesuatu untuk anak-anak dan isteri . paling-paling tidak pun kalau dah ujung bulan (mase ana kecik dulu kami susuh skit la) ayah tak ade duit beliau bawa balik gula sebiji seorng untuk anak2 at least ... pernah jugak, sebab dah malam kedai tak buka, ayah bawa balik buah mangga kadang kadang betik (sebab tu kami adik beradik suke makan buah2an)yang ayah petik kat kilang tempat ayah parking lori . kirenya ayah tak nak kepulangannye tu mengecewakan anak-anak . pernah ayah tak bawa balik ape2 ayah mintak maaf kat kami ... alhamdulillah ibu dah jalankn tanggungjawapnye sebaik mungkin , ibu selalu puji sifat ayah tu, die selalu pesan

"kalau ibu pergi dulu,along jage ayah baik-baik ye, kalau perlu carikan orng gaji.."
boleh lagi ibu kate "kalau ayah nak kawin, lagi bagus ade orng jage die.." kami adik-beradik angguk2 je sebab kecik lag kot..paham sikit je...nasihat ibu selalu sebut kebaikan ayah, jdi bila ayah tak bawa balik ape-ape kami takde la kecawa..kalu ter'kecewa' pun ..mesti kami saling ingatkan "ayah bukan sengaje"..

kalau ayah gaji..ayah bawak kami kelua makan sedap2(sedap dari hari2 biasa). sebelum KFC diboikot itulah tempat paling special...keluarga kami ni mengamalkan jimat cermat sebab mak ana ni, ana bolah kata macam Zeti Aktar Aziz tu..perancang kewangan yng baek..orng lain dah anggap KFC tu macam warung mamak, tapi kami ...KFC tu lah hotel 5 bintang...ibu kate bukan dia takde duit tpi ibu nak ajar kami ni susah macam ibu dulu...ibu cerite, ibu dulu kalu nak makan kena pgi sawah tengah2 hari yng panas tu baru dapt makan ...then ayam seekor kongsi sepuluh orng sebab ibu ade 8 beradik campur mak ayahnye=10 ornang...dan bukan senang nak dapat makan ayam,sebulan sekali pun susah (ana sekarang kat utp; hari2 mkn ayam,sampai jemu)..alhamdulillah


ibu suke bercerita,ibu kte kete dan rumah kami yang disewakan sekarang ni hasil ibu jimat cermat selepas ibu kawin dengan ayah, walau pun mase awal perkahwinan ayah kerja bawak trektor, tapi ibu ade simpanan sendiri...bila ayah dah bawak lori besa(lori tangki minyak sawit yang 20 biji tayar tu), gaji pun bertambah ... nak-nak lagi mase malaysia ade masalah bekalan air, ayah ditugaskan hantar air kat KL, mase itu ibu kate gaji ayah mencecah tiga ribu(mmg macam tu la tren gaji pemandu lori,rajin kerja byk gaji,xkerja xde la gaji)...ibu pun mula simpan lebih banyak..sampailah akhirnya dapat beli sebuah kereta proton saga, tapi baru tukar kereta sebab kereta tu dah agak nazak...yang lebih mengharukan ibu kate ayah nak tukar kereta tu sebab ayah kate senang nk hantar along kat perak...kereta lama tu takut sampai separuh jalan je.


apa yang ana bolah katakan , ana sendiri sebagai penghuni keluarga ini, ana dapat rasakan sesuatu yang lebih lagi dari status family ...kekayaan yang tiada nilai, harta yang tidak mampu dibayar biar pun dengan segunung emas atau selaut permata , kekayaan kasih sayang daripada kedua ibu ayah ana, bersyukur kepada Allah kerana Allah memanjangkan tempoh pinjaman kasih sayang ini pada ana dan adik2 ana...pernah ana dan adik2 nk pergi ke pakan Jasin menaiki moto...(3 orng muat je,abng kecik lg)...ayah n ibu ana tak benarkan...ana pujuk2 jugak akhirnye ayah ana jelaskan kat kami ... mereka takut kalu apa2 terjadi, mereka dah tidak ade anak lain ... sebaknye hati ana... tapi sempat jugak ana kta

"anak -anak kan pinjaman allah, bila sampai mase kena lah pulangkan "..ibu ana pun jawap
"eh, jangan macam tu long, ibu tak boleh..."ana pun paham...ibu terlalu kasihkan kami , permintaan kami selalu tertunai ..dan alhamdulillah kami adik-beradik ni paham kluarga kami ni tahap sederhana shaje jadi xpernah la nak mintak beli yng mahal2 (mase kecik lain kire>> selalu kene marah sebab masing-masing suke mintak yang bukan2;anak patung; jajan dll),sejak kecik kecilah ibu aja xboleh beli barng yang mahal2 dah besa,walaupun ibu tak marah tapi dah terbiasa(kecuali pasl buku ana xberkira sgt), kalu pasal baju raye, kami selalu meriah jugak sorng 3 4 pasang tapi ibu buat sendiri n kain yang kami pilh pun bukan la mencecah ratusan ringgit sepasang ,kalau 20-30rnggit sepasang tu pun dah dikira mahal pada kami(ibu lagi suke bali bundle->3pasang RM50->cari pulak kat Tangkak;syurga kain,lagi la murah)... ibu yang ajar untuk tak bermewah-mewah bila berbelanja (tpi ana kdng2 ikut perasaan juga->tapi tu duit sendiri la , tak berani pau ibu ayah) , kami juga diajar belanja barang murah2 tapi dapat byk...barang 2ringgit la kedai feveret kami...macam2 dapt..semua RM2 sahaja...(dah la kat jasin ade byk kedai 2ringgit)



ana sekeluarga sebenarnya baru sahaja berpindah ke Jasin ...gamba atas ni ruang dapur,baru je renovate...luas sebenarnye,boleh jadi trek ana adik beradik main keja2...ini rumah aruah nenek anak (ibu kepada ibu ana) sebelum ni ana dudk di negeri sembilan..serting felda..pulang kekampung selapas setahun ayah bersara daripada kerja dengan Felda...awal thun 2009 ana pindah(belum sethun pun) rumah ni pun bau cat lagi...



nak bercerita tantang kisah hidup kami,mmg xkan habis sampai esok pun...nak thu lagi ..tnggu mase ana free, sekarang ni exam week (org stay up stdy ana sty up tulis blog)...bukan ape ni kire spacial entry sempena hari-hari istimewa ana...inilah kisah kasih syang yang ana kate luar biasa..tapi ana pasti keluarga lain pun mcm itu...itulah tanda-tanda kekuasaan allah bagi orang yang memahami...Allah ar-Rahman ar-Rahim...lalu dari manakah datangnya kasih sayang ibu dan ayah jika allah tidak menghidupkan mereka untuk menyayangi anak-anak. "maka nikmat tuhan yang manakah yang kamu dustakan"....

cukuplah allah bagiku


Doa Menghilangkan Kesedihan, Tekanan Hutang & Malas
Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. Lantas Rasulullah SAW bertemu dan bertanya kepadanya: "Wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?"

Lantas sahabat tadi menjawab: "Ya Rasulullah, aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat di atas pundakku."

"Apa dia?" kata Rasulullah.

"Hutang yang membelenggu diriku, dan kesedihan yang mengikat sanubariku."

Lantas Baginda SAW bertanya: "Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa, satu amalan, yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan, segala kedukaanmu, akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan diganti dengan kegembiraan dan kebahagiaan?"

"Balaa ya Rasulullah. Sebutlah, apakah doa, apakah amalan itu ya Rasulullah."

Lantas Baginda mengajarkan sepotong doa. "Wahai sahabatku, jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insya Allah sebanyak manapun hutangmu, akan dilunaskan Allah SWT; setebal manapun kedukaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah SWT."


“Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu dari lemah kemahuan dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.”






“SELAMAT MENEMPUHI MINGGU FINAL EXAM”

Sunday, November 15, 2009

allah jadikan manusia bijak...
















Al-Musawwir-Allah yang Maha Membentuk Rupa
SUBHANALLAH....Maha Suci Allah yang mengurniakan kebijaksanaan kepada manusia. Sesungguhnya kepandaian manusia hanyalah setitik daripada air lautan jika dibandingkan dengan ilmu Allah yang tidak cukup tinta tujuh lautan meskipun ditambah lagi dengan bilangan yang seumpama dengannya.

"Katakanlah(Muhammad),"Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu(pula)". [Al-Kahfi:109]

ikhtilat


Ikhtilat. Maksudnya percampuran. Biasanya, kalimah ini digunakan, dengan merujuk kepada percampuran antara lelaki dan perempuan secara tidak syara’.


Ada seorang ‘bro’ ni, yang menggunakan nickname Mankind bertanya kepada saya:

“ salam..bro.Asyraf..ap pendpt kalau lelaki berkwn rpt dgn perempuan..salah ke?m’langgar ikhtilat ?.. sesetgh dr kami yg b’fikiran ‘cinta2 tu tidak d’janjikan…tp friendship itu pastilah’…tp sesetgh org m’mndang serong..kalau b’kwn b’lainan jantina. mcm berdosa besar..setiap kita memerlukan antra satu sama lain..sy susah btul nak hndle org mcm ni”

Saya sudah berjanji dengan Bro Mankind ni, untuk membicarakan hal yang dia tanyakan ini di dalam satu post khas. Biar semua orang boleh kongsi manfaatnya.


Maka Bro Mankind, izinkanlah ‘Bro Asyraf’ kamu ni menerangkan. Harapnya kita semua dapat buka hati kita dalam berkomunikasi dengan masalah ini ya. Yang benar itu tetap benar walaupun semua orang tidak suka, yang batil itu tetap batil walau seluruh dunia menyukainya.


Sebenarnya, percampuran lelaki dengan perempuan adalah amat dipandang berat oleh ISLAM. Tidak hairanlah jika kita tidak menjaga pergaulan kita dengan kaum berlawanan jenis, maka kita akan dipandang serong dan mungkin akan dikutuk cela.

ALLAH SWT berfirman: “ Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya(zina) itu adalah satu perbuatan yang keji, dan jalan yang buruk” Surah Al-Israa’ ayat 32.

Ayat ini popular bukan? Selalu kita dengar orang melaung-laung ulang ayat ini bila hendak menceritakan hal kenapa dilarangnya bercampur lelaki dengan perempuan. Tetapi ramai yang membalas semula: “ Kami bukan nak berzina. Kami kawan je. Mana adasentuh-sentuh.”


Tak mengapa. Kamu cerdik. Pandai kamu memberikan alasan. Saya tinggalkan dulu persoalan “ Kami bukan nak berzina” ini. Mari kita perhatikan terlebih dahulu, bagaimanakah ALLAH menitik beratkan pergaulan lelaki dan perempuan ini.

Kalau kita perhatikan, ayat larangan mendekati zina terletak di tengah-tengah Surah Al-Israa. Bukan di hadapan, bukan di belakang. Itu ayat melarang. Satu teguran, pesanan daripada ALLAH SWT untuk menyatakan buruknya zina itu. Ayat sebegitu diletak di tengah-tengah.


Mari kita selak Surah An-Nur. Lihat, apa yang ALLAH SWT firmankan di awal surah itu:

“ Inilah satu surah yang KAMI turunkan dan KAMI wajibkan(menjalankan hukum-hukumnya), dan KAMI turunkan di dalamnya(surah ini) tanda-tanda(kebesaran ALLAH) yang jelas agar kamu tergolong dari kalangan orang yang beringat” Surah An-Nur ayat 1.


Lihat ayat seterusnya:

“ Penzina perempuan dan penzina lelaki, sebatlah kedua mereka dengan seratus sebatan, dan janganlah rasa belas kasihan kammu terhadap mereka bedua mencegah kamu untuk(menjalankan) agama(hukum) ALLAH, jika kamu beriman kepada ALLAH dan hari kemudian. Dan hendaklah(perlaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sebahagian orang-orang yang beriman” Surah An-Nur ayat 2.


Pada ayat kedua, terus ALLAH SWT menyatakan hukuman zina. Tanpa ada mukaddimah yang panjang, tanpa menyatakan cara-cara menjauhi zina, ALLAH terus menarik perhatian manusia dengan menyatakan hukuman terlebih dahulu. Hal ini menunjukkan, betapa penting dan besarnya permasalahan zina ini.


“ Ya la, kami bukan nak berzina” Mungkin ada di antara kita membantah. Ya ya, saya faham. Tapi sekarang, kamu nampak tak berzina ni benda yang amat-amat tercela dan terlarang? ALLAH SWT menitik beratkan permasalahan zina ini, berbanding permasalahan menyebar berita palsu, masalah masuk rumah tanpa izin dan pelbagai lagi masalah yang disebut di dalam Surah An-Nur. Dalam banyak masalah itu, zina adalah yang ALLAH letakkan paling hadapan. Malah, bukannya menyatakan itu dan ini berkenaan zina. Tetapi terus kepada hukuman. Dari segi uslub bahasa, ini menunjukkan bahawa permasalahan zina adalah besar.


“ Ya la, tapi kau tak faham ke, kami bukan nak berzina” Ok. Tapi berzina ni benda yang besar, itu kita setuju dan bersepakat bukan? “ ya la. Tapi masalahnya, besar mana pun zina tu, kami berkawan je, bukan nak buat zina tu. So, apa masalahnya?”

Hu hu… Pandainya.


Dalam semua perkara yang terjadi dalam dunia ini, ada yang tiba-tiba terus berlaku kah? Pokok, tiba-tiba terus jadi pokok yang tinggi, banyak cabang. Rumah, tiba-tiba terus terpacak bangunan dua tingkat, bersama swimming pool dan sebagainya. Begitu?

Semua perkara, ada permulaannya. Begitu juga dengan zina. Agak-agak, kalau terus-terus ajak perempuan atau lelaki berzina, dia mahu kah? Mahu kena lempang kamu. Berzina ada gerak langkahnya. Boleh bermula dengan seringan-ringan chatting, boleh bermula dengan semudah perbualan, malah yang paling senang boleh bermula dengan penglihatan.


Di dalam Surah An-Nur, ALLAH SWT berfirman:

“ Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandanngan mereka dan memelihara kemaluan mereka, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya, ALLAH Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan”


Surah An-Nur ayat 30.

Kemudian ALLAH SWT berfirman: “ Dan katakanlah kepada para perempuan yang beirman, agar mereka menjaga pandanngan mereka, dan memelihara kemaluan mereka…” Surah An-nur ayat 31.


Kalau diperhatikan dari segi susunan dan penggunaan ayat, ada sesuatu yang besar di dalam larangan mendekati zina tadi. Kita perhatikan, di dalam Surah Al-Israa’ ayat 115, ALLAH SWT menyebut: “ Dan janganlah kamu dekati…” Perkataan ‘dekati’(dalam bahasa arab: Taqrobu) itu digunakan. Kalau di dalam Surah An-Nur ayat 30 itu, di penghujungnya ALLAH menyatakan: “ Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan” Kalau dilihat dalam bahasa arab, ‘apa yang mereka kerjakan itu’ ALLAH telah gunakan perkataan ma yasna’uun bukannya ma yaf’aluun(Kalau diterjemahkan ke bahasa melayu, maknanya akan kelihatan sama. Yakni maksudnya: Apa yang mereka kerjakan)


Tetapi, tidak ramai yang tahu perbezaan yasna’uun dan yaf’aluun. Tahukah kamu apakah perbezaannya? Yaf’aluun ini membawa maksud benda yang kita buat tanpa berdikit-dikit. Contohnya, menampar. Terus sahaja tamparan kita melayang, tidak lama pun. Mungkin dalam masa beberapa saat. Contoh lain berbohong, terus sahaja kita berbohong, tak perlu jangka masa lama pun.


Tetapi yasna’uun ini berbeza maksudnya. Yasna’uun membawa maksud perbuatan yang berdikit-dikit, terancang, perlahan-lahan hingga mencapai hasilnya. Sebab itu, kalau anda perasaan, perkataan ‘kilang’ dalam bahasa arab adalah ‘sina’ah’. Kenapa perkataan ‘kilang’ diterjemahkan sebagai ‘sina’ah’ dalam bahasa arab? Hal ini kerana, kilang memprodus sesuatu perkara itu berdikit-dikit, terancang. Macam kilang buat kereta, bukannya kereta itu terus menjadi kereta. Ada checkpoint-checkpointnya di dalam kilang. Bahagian pasang tingkap, bahagian pasang wayar, bahagian pasang tayar dan sebagainya. Perlahan-lahan sebuah kereta melalui proses, yang akhirnya di penghujung, menjadi sebuah kereta yang boleh dipandu. Begitulah maksud yasna’uun. Perbuatan berdikit-dikit, terancang, satu demi satu, hingga mencapai matlamat.


Kenapa ALLAH gunakan Yasna’uun dalam kes menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan? Maksudnya, ALLAH itu Maha Tahu, dari berkenaan pergerakan kita hendak menghampiri zina itu, dan semua itu dilarang. Itulah kaitannya dengan “ Jangan kamu mendekati…”. Perlahan-lahan kita menghampiri zina, dan itu adalah perkara yang dilarang.


Kemudian kita lihat susunan ayat 30 dan 31. Apakah yang kita perasan? ALLAH telah menyebut lelaki terlebih dahulu sebelum perempuan bukan? Ayat 30, ALLAH berpesan kepada lelaki terlebih dahulu, barulah kepada perempuan bukan? Apakah maksud yang tersirat di sebalik penyusunan ayat ini?

ALLAH hendak menyatakan secara halus, bahawa lelaki itu lebih lemah dalam berurusan dengan hawa nafsu. Lelakilah yang mudah terjerumus, tergugat, bila melihat perempuan berpakaian terdedah, bila digoda dan sebagainya. Sebab itulah ALLAH SWT menyebut lelaki terlebih dahulu.


Di dalam ayat 2 Surah An-Nur pula, kalau kita perasan, ALLAH menyebut: “ Penzina perempuan dan penzina lelaki…” Di situ, kita dapat melihat ALLAH menyebut perempuan terlebih dahulu sebelum lelaki dalam hukuman zina. Kenapa? Sedangkan dalam ayat hukuman kepada pencuri, ALLAH berfirman: “ Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri…” (Al-Maidah: 38) ALLAH telah mengutamakan lelaki dari perempuan. Kenapa dalam hukuman zina, perempuan di dahulukan?


Mudah sahaja. Hal ini kerana, perempuan biasanya menjadi faktor kepada zina itu sendiri. Kalau dalam hal kecurian, lelaki mempunyai lebih kudrat untuk menjadi pencuri berbanding perempuan. Nampak? Susunan ayat di dalam Al-Quran juga ada rahsianya.


“ Ala, kami sembang je, studi sama-sama, bukan nak sentuh-sentuh, bukan nak cium-cium”


Kamu bagi alasan lain. Kenapa nak buat juga walaupun sudah nampak ALLAH larang perkara ini? Tetapi tak mengapalah. Saya layan. Saya bagi pandangan saya.


Saya bagi soalan. Kita ini dengan Nabi Adam, siapakah yang lebih hebat lagi?


Nabi Adam itu Nabi, pernah hidup dalam syurga, dicipta langsung oleh ALLAH SWT, dan malaikat-malaikat pernah sujud kepadanya. Tapi, tahukah kamu apa yang terjadi kepada baginda? Bukankah baginda tertipu oleh syaitan? Bukankah baginda diturunkan ke bumi kerana tertipu denga syaitan?


Jangan ingat, dalam kehidupan kita, hanya ada manusia, tumbuhan, dan haiwan sahaja. Dalam kehidupan kita, ada syaitan yang telah bersumpah untuk menyesatkan kita dengan bersungguh-sungguh. Syaitan yang telah berjaya menipu Nabi Adam, syaitan yang telah berjaya menyesatkan jutaan abid.


Anda lebih hebat daripada Nabi Adam kah?


Kalau kita perasan, sahabat-sahabat Rasulullah SAW juga menuntut ilmu dengan isteri Rasulullah SAW selepas kewafatan Rasulullah SAW. Bagaimana kah cara mereka menuntut ilmu dengan isteri Rasulullah SAW?


Isteri Rasulullah SAW akan berada di belakang tabir, kemudian menyampaikan ilmu.


Nampak? Wahai perempuan, anda dengan isteri Rasulullah SAW, siapakah yang lebih tinggi imannya? Wahai lelaki, siapakah anda jika hendak dibandingkan dengan sahabat Rasulullah SAW? Alangkan mereka yang telah dijanjikan syurga ini pun masih lagi bertabir, menjaga pandangan, menjaga pergaulan mereka, bagaimanakah anda?


Kenapa mereka begitu menjaga sekali pergaulan? Hal ini kerana, meraka faham bahawa syaitan itu akan berusaha bermati-matian untuk menyesatkan. Syaitan akan mencari lubang-lubang untuk membuat serangan. Maka, cara yang terbaik adalah menutup langsung lubang-lubang itu. Cara melarang melakukan perkara kecil yang ditakuti mendatangkan mudarat yang besar ini adalah dinamakan Sadduz Zara’i’. Sadduz Zara’i’ adalah salah satu cara yang digunakan ulama’ dalam menjatuhkan hukum.


Mari kita perhatikan firman ALLAH SWT dalam Surah An-Nur juga pada ayat 21.

“ Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kau mengikuti jejak langkah syaitan. Maka sesungguhnya dia(syaitan) mengajak kamu mengerjakan perbuatan keji dan mungkar…”


Lihat, apakah perkataan yang ALLAH gunakan dalam pesanan ini. “ Janganlah kamu mengikuti jejak langkah syaitan…” Lihat, jejak langkah. Maksudnya, syaitan ini akan membawa kita sedikit demi sedikit, sedikit demi sedikit, hinggalah akhirnya, kita tidak perasan yang kita telah terperangkap dalam keingkaran kita kepada ALLAH SWT.


Syaitan tak akan kata kepada kita: “ Berzinalah kau dengan dia” Gerenti kita tempelak balik syaitan dengan berkata: “ Gila ke? Zina tu dosa besar!”


Syaitan tidak sebodoh itu. Syaitan adalah makhluk yang berjaya membuatkan beberapa kaum membunuh nabi-nabi mereka. Syaitan adalah makhluk yang pernah berjaya menundukkan jutaan abid. Syaitan juga adalah makhluk yang berjaya memperdayakan Nabi Adam. Masakan dia akan bertindak bodoh untuk memperdayakan kita. Syaitan ada jutaan teknik untuk memperdayakan kita. Dia akan memimpin kita, perlahan-lahan, sedikit demi sedikit, bermula dengan sekecil-kecil perkara, perlahan-lahan mendaki satu demi satu tangga maksiat, dan akhirnya memerangkap kita dalam kemungkaran. Yang pertama syaitan lumpuhkan adalah hati. Biar hati tidak nampak lagi itu baik atau buruk. Kemudian dia akan matikan akal. Biar kita tidak dapat fikirkan lagi dosa pahala. Akhrinya, dia akan menolak kita melakukan pengingkaran kepada ALLAH. Bukan dalam hal zina sahaja, tetapi dalam semua medan dosa.


Di akhirat nanti, kita akan berkata kepada ALLAH SWT: “ Ya ALLAH, Syaitan inilah yang menyesatkan aku. Aku tidak mahu ingkar pada ENGKAU sebenarnya, tetapi syaitan ini telah menutup akalku, mematikan hatiku. Ya ALLAH, siksalah dia dan jangan kau siksa aku”


Masa itu, tahukah anda apa yang syaitan akan katakan kepada kita?

ALLAH SWT berfirman: Dan syaitan berkata ketika perkara(hisab) telah diselesaikan: “Sesungguhnya ALLAH telah menjanjikan kepadamu janji yanng benar, dan aku pun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya(menipu). Tidak ada kekuaasaan bagiku terhadapmu(aku tidak memaksamu) melainkan aku (sekadar) menyerumu. Lalu kamu yang mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kammu mencerca(menyalahkan) aku, tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku tidak dapat menolongmu dan kamu pun tidak akan dapat emnolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu menyekutukan aku(dengan ALLAH) semenjak dulu” Sesungguhnya, orang-orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih” Surah Ibrahim ayat 22.


Lihat, syaitan yang menghasut akan meninggalkan kita.


Manusia pula, sifatnya lemah. Sebentar di atas, sebentar di bawah. Iman manusia itu juga sifatnya naik dan turun. Maka, bagaimana kita hendak menyelamatkan diri kita daripada hasutan tipu daya syaitan, jika kita sendiri melemahkan diri kita, sengaja berbuat kemungkaran? Bagaimana hendak menjaga keimanan, ketaatan kepada ALLAH jika kita sendiri yang membuka pintu untuk syaitan menghasut kita?


Nampak? Adakah sekarang anda sudah nampak kenapa ikhtilat itu tidak dibenarkan? Nampak kah kamu kenapa ALLAH melarang lelaki dan perempuan bercampur tanpa batasan?


Masihkah anda hendak berkata: “ Ala, kami bukannya apa, kawan je” ?


Syaitan akan mencucuk anda, menghasut anda, dari arah dan cara yang tidak anda sangka-sangka. Alangkan sahabat Rasulullah SAW, isteri Rasulullah SAW yang dijanjikan syurga juga berjaga-jaga, bagaimanakah anda yang tidak tahu ke mana lagi anda akan pergi di hari nanti?


“ Ish, susah la…” Alasan anda yang terakhir bukan?


ALLAH akan bayar kesusahan anda yang sedikit ini, dengan syruga yang kekal abadi, penuh dengan kenikmatan, malah perkara-perkara yang anda tidak pernah impikan pun ada di dalamnya. Apa lah sangat kesusahan yang ada di dunia ini?


Dan, perhatian kepada mereka yang mencela, mengutuk, memboikot, menghina sesiapa yang telah terjebak dengan ikhtilat ini, saya nasihatkan, hentikanlah.


“ Aku dah tegur dia 10 kali, dia tak mahu dengar jugak. Jadi aku boikot la”


“ Aku nampak dia pegang tangan dengan makwe dia, aku cela lah. Mana boleh biar orang macam tu senang. Nanti dia terus lagi buat dosa. Nanti dia ingat dia betul”


Ya kah? Begitukah caranya menegur?


Jika benar, maka pada hari lelaki arab kencing di dalam masjid, maka Rasulullah SAW akan membiarkan sahabat-sahabat baginda memukul lelaki itu. Jika benar, maka pada hari Saidina Umar meminta izin kepada Rasulullah SAW untuk memenggal kepala ketua munafik, Abdullah ibn Ubay ibn Salul, maka Rasulullah SAW akan membenarkan. Jika benar, maka Rasulullah SAW tidak akan mengajak penyembah berhala – syirik, menyekutukan ALLAH, kufur kepada ALLAH, dosa yang teramat besar – untuk kembali kepada ALLAH SWT.


Siapa ajar kamu untuk boikot orang berdosa?


Adakah kamu hendak beratnggungjawab jika orang berdosa itu terus melarikan diri daripada cahaya ALLAH akibat pemboikotan, celaan, hinaan kamu kepadanya? Bagaimanakah kamu akan menjawab di hadapan ALLAH bila orang larut dalam dosa kerana membecin tindakan kamu itu berkata: “ YA ALLAH, aku jauh dari hidayah KAU sebab si fulan ni ajak orang boikot aku, hina aku, cela aku. Aku benci kepadanya, sebab itu aku jauh dari hidayah KAU”


Apakah yang kamu hendak menjawab bila ALLAH tanya: “ Kenapa kamu berputus asa dengan hambaKu ini? Sedangkan AKU tidak pernah berputus asa untuk mengampunkan hamba-hambaKu?”


Apakah yang kamu belajar daripada Nabi Nuh yang terusan berdakwah selama 950 tahun? Bagaimanakah kammu belajar daripada Rasulullah SAW yang terus mendoakan kebaikan walau dibaling batu sehingga terperah darahnya?

Kamu panggil kamu golongan kebenaran? Mengajak kepada kebaikan? Maka kenapa kamu mencela-cela, menghina-hina, memulaukan mereka yang memerlukan lagi teguran kamu, nasihat kamu, bimbingan kamu?


Da’ie jenis apakah kamu?


Menegur ada caranya. Hikmah. Bukanlah hikmah ini berlembut semata-mata. Tetapi hikmah ini kena dengan caranya, ada stepnya, ada gayanya, kena dengan keadaan, sesuai dengann sasaran. Bukan semua manusia boleh ditegur kasar, bukan semua manusia boleh ditegur lembut. Da’ie perlu mempunyai kemahiran menilai.


Jika tidak, apa guna ilmu waqi’? Untuk tahu politik sahaja kah?


Jika tidak, apa guna ta’aruf? Sekadar hendak kenal biar boleh menghukum kah?


Kalaulah Rasulullah SAW berputus asa ketika baginda dibaling batu dengan teruk di Ta’if, maka iman dan ISLAM itu tidak sampai kepada kita hari ini. Maka siapakah kamu yang hendak berputus asa dengan sikap seorang hamba biasa?


“ Dia budak agama, takkan tak faham-faham lagi?”


Habis, Nabi Adam juga tertipu dengan syaitan. Apakah kamu hendak menyatakan Nabi Adam itu tidak faham? Ka’ab bin Malik, sahabat Rasulullah SAW juga pernah tidak pergi beperang kerana terleka dengan dunia. Maka apakah kamu hendak menyatakan kamu lebih faham ISLAM daripada Ka’ab bin Malik?


Tegurlah dengan sebaik-baik teguran. Jangan kerana kamu, manusia jauh daripada rahmat ALLAH. Da’ie tugasnya menyeru. Hakim baru tugasnya menghukum.


Sama-sama kita muhasabah. Muhasabah berkenaan ikhtilat. Dan muhasabah bagaiamana hendak mengajak manusia menjauhi ikhtilat.


Ps: Terima kasih kepada Abang Baha(nama sebenar Faiz bin Hamzah), pelajar tahun akhir Kuliah Adab(bahasa) di University of Yarmouk, merangkap Presiden PERMAIN(Persatuan Pelajar Melayu Irbid) kerana memberikan penerangan berkenaan Ikhtitlat ini, dan membahaskannya dari uslub bahasa arab. Saya secara jujurnya, terkesan dengan ceramah beliau, dan mata saya terbeliak besar memerhatikan betapa mendalamnya ayat-ayat ALLAH, kemasnya susunan ALLAH terhadap Al-Quran ini. Al-Quran, ternyata bukan untuk kita baca kemudian simpan. Tetapi untuk kita tadabbur, perhatikan, dan amal.


petikan dari : http://ms.langitilahi.com/bila-kamu-bising-fasal-ikhtilat/


Friday, November 13, 2009

nak masuk perut mak lain

Assalamualaikum,

Salam Sejahtera Selamanya...sahabat ana foward tadi..lepas je bace trus ana copy masuk dalam blog...syahdu dan terharu !!!

Allah Anugerahkan. ...!! Anak ketiga saya cukup suka membawa pelbagai isu. Dia akan datang kepada saya atau ayahnya untuk mengenal pasti banyak perkara. Ada-ada saja aduan atau kritikan yang dilemparkan - selalunya mengenai tanggungjawab kamilah.

Dia akan menyalahkan saya jika sesuatu tidak memuaskan hatinya. Namun saya bangga memiliki anak yang kritis mindanya walaupun sesekali ada juga rasa
tersinggung dengan keceluparannya.

Dia anak yang pandai mencari ruang. Kalau perlu merayu dia akan merayu. Kalau perlu menangis dia akan meraung. Kalau perlu 'mengugut' dia tak segan-segan melakukannya. Kadangkala ketawa besar saya dan suami dibuatnya.

Saya dan suami perlu
bersedia dan sepakat menghadapinya. Kami perlu menggunakan idea
logik
untuk mematahkan hujahnya yang kadangkala menggelikan hati - hujah
seorang anak kecil yang jujur dan bersih.

Suatu yang saya kagum dengannya ialah sikapnya yang akan meminta maaf apabila hatinya puas berhujah dengan saya. Jika dia kalah dia akan minta maaf sambil ketawa dan akan meminta maaf dengan lebihsempurna beberapa ketika kemudian.

Suatu malam dia masuk ke bilik saya. Saya dan suami baru selesai solat Maghrib. Dia terus menghempaskan punggungnya di katil. Suami saya menggenyitkan mata, isyarat akan ada perbahasan baru yang akan dibawa.
Saya cepat-cepat melipat sejadah dan telekung.

"Dah sembahyang?" suami saya

bertanya.>

"Dah..." jawabnya sambil mencapai sebiji bantal, terus menekup mukanya.

"Adik tak lulus ujian matematik!" katanya pantas penuh kejujuran.

Suami saya senyum dan duduk di sebelahnya dan berkata "Tak apalah..h..h. ...

Adik boleh usaha lagi."

"Cakap je tak apa..! Nanti kat orang cakap Adik bodoh. Nanti abah dan mak bagi tahu kawan-kawan abah dan saudara-mara mak, Adik belajar tak pandai."

"Kalau dah usaha masih gagal nak buat macam mana?" suami saya cuba memujuk dengan suara lembut.

"Nanti lepas ni, abah dan mak kena beli buku latih tubi," kata Adik masih menyembunyikan mukanya.

"Apa asyik nak beli buku aja. Buku latih tubi kan banyak dah, ulang ajalah!" saya menyampuk.

"Mak cakap senang, UPSR tak dapat lima A nanti, marah...!"

"UPSR kan dua tahun lagi. Banyak masa utk berusaha."

" Kan beli buku tu tanggungjawab abah dan mak, beli ajalah!"

"Betul tu....." balas suami saya. "Nanti abah beli hujung bulan ni."

"Asyik-asyik tunggu hujung bulan..... bosan!... Cuba jadi kaya macam bapa Emma tu, tak payah tunggu-tunggu hujung bulan."

Saya berpinar mendengar hujahnya. Sudah melampau, bisik hati saya. Namun saya sabarkan diri. Senang sangat anak sekecil ini mengeluarkan kata-kata begitu. Kalau besar nanti macam mana, hati saya terus berbisik.

"Adik...... tak baik cakap macam tu dengan abah!"saya berkata perlahan.

"Kalau susah sangat, biar Adik masuk perut mak lain. Adik masuk perut mak yang kaya. Tak payah tunggu hujung bulan," dia terus bersuara sambil menangis teresak-esak.

Hujahnya itu memeranjatkan saya dan suami. Kami kelu seketika. Alangkah senangnya anak sekarang menyelesaikan masalah.Begitu mudah seperti mencampurkan 2 dengan 2.

Saya usap kepalanya. "Apakah mak dan abah tak cukup baik buat Adik?" saya bertanya.

Tiba-tiba tangisannya terhenti. - Memberitahunya tentang takdir dan nasib dan ketentuan Allah agak sukar. Bercakap tentang qada dan qadar lagi tak sesuai. Dalam hal ini saya fikir hujah mesti logik. Saya mesti menang dalam perbahasan ini. Menang bererti Adik akan tenteram.

"Tak baik Adik berkata gitu, macam menyesal jadi anak mak..." saya mulakan, lembut. Dia membaling bantal terus menerkam saya. Disembam mukanya ke ribaan, menyesal agaknya.

"Cerita kelahiran seseorang berbeza. Ada yang lahir daripada perut mak yang kaya,
ada yang miskin. Tapi semuanya terjadi atas dasar Kasih- Sayang ," kata saya.

Adik memandang wajah saya, nyata sekali dia tak faham dan
takkan dapat memahaminya, saya tahu. Saya katakan begitu sekadar bersuara.

"Setiap anak adalah hadiah daripada Tuhan. Adik adalah
anugerah Tuhan kepada abah dan mak. Mak dan abah tak ada kuasa memilih. Adik juga begitu..." saya terus berkata-kata biarpun saya tahu, dia takkan memahaminya.

"Kerana Kasih-Sayang lah Adik lahir dan kerana Kasih- Sayang juga

kami menjaga Adik dengan baik. Maka besarlah

Adik dengan Kasih- Sayang . Adik tak besar dengan duit!"

Tiba-tiba Adik bangun, merangkul dan terus mencium pipi saya. Air mata saya mengalir.... . Kami berpelukan agak lama. Saya nampak suami tersenyum.

"Nanti bila abah dapat gaji, abah beli buku Adik banyak-banyak tau. Adik nak dapat A semua dalam UPSR."katanya.

Dia kemudian melompat turun dari katil, menarik tangan saya dan ayahnya menuju ruang tamu. Saya ke dapur menyediakan makan malam. Saya nampak ada keriangan di wajahnya. Di dapur, air mata saya meleleh lagi. Agak sukar saya hentikan tangisan dan rasa sebak itu...- terharu sungguh..... ..!!

Begitulah indahnya danhebatnya Kasih- Sayang sehinggakan dalam hadis Qudsi,

Allah sendiri menyatakan kpd. Rasulullah s.a.w. "Wahai Muhammad,> kalau
tidak kerana Kasih- Sayang Ku pada Mu, takkan ku jadikan
Dunia ini........"

Manusia yang hidup tanpa Kasih- Sayang ibarat makan nasi tanpa kuah dan lauk

" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu.. .......,kami lah hamba yang mengharap belas darimu ......., Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa.... .., ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia "



gambar hiasan

hari ini kite belajar structured programming



~dimulakan dengan bismillah,disudahi dengan alhamdulillah~
"ya,allah bantulah aku......bantu aku ya rahman, ya rahim"




sebelum belajar kena senyum lebar2
supaye dapat buat coding yang power,
dapat barokah !!



sebelum itu kene switch on komputer dulu....
tapi mane tempat nak switch on ni....
ni komputer pettern bile gaknye tah,xjumpe pun swis..



adeiy dah letih carik ni...mano la gak ae...
jangan give up !!
usaha tangga kejayaan ...


alhamdulillah akhirnye...ON
~alhamdulillah pujian bagi allah~
~segala puji hanya bagi allah~



mulakan misi mengcreate coding
tapi bagaimanakah harusku pegang mouse ini??



~taip~taip~taip~
~fokus~
khusyuk dan tawaduk



alhamdulillah,berjaye compile..(baru compile)
tetapi~~
kenape outputnye tidak seperti yang dibayangkan??
salah OUTPUT ni !!



ni masalah screen kot
tah-tah computer aku ni touch screen tak??
kios ke pe gaknye ni..


apakah masalah sebanar yang ku hadapi ini..
golek~golek~golek


rujuk buku nak cari masalah
BIG C++


main game mungkin boleh selesaikan masalah kejap kot,
release tension



~tido pun sodap~


panggil kawan yang terer tolong checkn
"eh,Mat !! ni ape bende yang kau buat ni??
soalan mane ni,
terer sgt ko punye coding sampai output kelua kat microsoft plak
"a'ah,la Mat...ni xleh jadik ni..aku nk try jugak...



korang tengok mane tu
..salah out put la wei...


ko jangan nk perli-perli aku
kang kene kung fu panda aku nia



xpe boleh lagi ni..ade harapan lagi ni
cyaiyok !!
"Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri"(ar-ra'd:11)


selamat menjawap kertas perperikasaan STRUCTURED PROGRAMMING
"..Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran."(az-zumar:9)